zaterdag 24 januari 2015

Koffie lekkernijen

Koffie is eigenlijk verwennerij, en dus kan een boek met koffie recepten niet ontbreken in mijn kookboekenkast. Het boek 'Koffie lekkernijen', geschreven door Susannah Blake. Met de toepasselijke toevoeging: zalige recepten voor koffieliefhebbers.

Een goede kop koffie drink ik het liefst op m'n gemak, aan de keukentafel thuis of bij vrienden, in een goed restaurant of een goed café. Dat gevoel dat je er bij krijgt, de warmte, de geur, een rustmoment in de meestal drukke dag. Gewoon koffie, geen melk of suiker er door. En ja, een kopje koffie alleen is vaak al genoeg om van te genieten. Maar komt daar dan nog iets bij, dat de smaakt versterkt, dan pak je me helemaal in.


'Iets bij de koffie', wat moet dat dan zijn? Het liefst iets met chocola. Pure chocola. Iets smeltend misschien. In een van mijn volgende blogs zal natuurlijk ook het kookboek 'Chocola' uitgebreid aan bod komen. Chocola en koffie is zo'n fijne combinatie. In dit kookboek staan een paar recepten waarbij het water me in de mond loopt. Maar wat denk je bij: Mokka-toffeecake. Puur genot voor echte mokkaliefhebbers. Vooral een heerlijke chocoladetaart met een subtiele koffiesmaak. Het midden van de taart is heerlijk zacht, de korst iets knapperig. Ik heb dit recept gemaakt en het is precies zoals omschreven. Niet moeilijk, niet al te veel werk. Hij is alleen mierzoet, dus die poedersuiker zou ik achterwege laten. Maar geef er wel wat heerlijke lobbig geklopte, niet te zoete slagroom bij.



Ik kon het echter niet laten om nog een recept uit het boekje te maken. Koffie-kaneelrolletjes. Zoete koffiebroodjes eigenlijk, en het lekkerst zo vers uit de oven met warme koffieglazuur er over. Deze broodjes zijn lekker bij een brunch bijvoorbeeld, ik zou ze niet als nagerecht geven. 






Verder kun je in dit boekje nog wat recepten van koffiekoekjes vinden, koffie-ijs, en een aantal toetjes  zoals koffiecreme brulee. Koffie-ijs trouwens, ook zo'n genot... Maar daarvoor ga ik gewoon naar Van der Poel in Hengelo... Niet te overtreffen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten