zondag 22 maart 2015

Fast, fresh, simple.

Donna Hay is een vrouw die 'alles kan', in mijn ogen. Ze ziet er altijd verzorgd uit (overigens kookt ze wel vaak met haar haren los, wat ik bij koken liever niet doe), haar blouse is en blijft wit tijdens het koken. Als je haar kookprogramma's bekijkt, zie je dat ze zonder moeite de meest simpele, verse en lekkere maaltijden op tafel tovert. Het lijkt vanzelf te gaan. 
En dan de styling. Het kookboek 'Fast, fresh, simple' ziet er prachtig uit. Mooie kleuren, prachtige heldere foto's, 'handgeschreven' teksten. Elk bordje ziet er stylish uit. In dit kookboek heeft ze dan ook een heel hoofdstuk geschreven over styling van je bordje. En toen ik een aantal gerechten had gemaakt uit dit kookboek kreeg ik ook weer de opmerking: wat ziet het er toch mooi uit. De presentatie van eten is inderdaad belangrijk, daardoor maak je een simpel gerecht toch weer bijzonder. 
Wat in dit kookboek ook opvalt, is dat Donna Hay van gemak gediend is. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? 


Uit dit kookboek maakte ik 3 gerechten:
Soep van geroosterde pompoen

Ik ben dol op pompoen, en zeker op pompoensoep. Het is maart en de pompoenen zijn er nog, dus nog even van genieten. De pompoen wordt eerst geroosterd in de oven, samen met ui. Met wat olie en zout. Ja, en ik kon er niets aan doen, maar ik heb er een aantal kruiden bij gedaan. Komijn is heerlijk bij pompoen, dus dat ging er bij. Evenals een beetje kurkuma, voor de smaak en de mooie kleur. Na een uurtje uit de oven, in de blender, bouillon toevoegen en in de pan. Een klein beetje room en honing toevoegen en klaar is je heerlijke soep!

Kip-Waldorfsalade

Salade maak ik bijna elke dag. Het is lekker fris, en met je eigen ingrediënten overal bij te combineren. Bovendien zijn de kinderen gek op salades. Deze kip-waldorfsalade is heerlijk vers en licht met ingrediënten als groene appel, venkel, bleekselderij, kip en een heerlijk zoete walnotendressing. Voor een wat zwaarder hoofdgerecht zou ik er wat nieuwe aardappeltjes of verse tagliatelle bij doen.




Fop-chocoladefondant

Een nagerecht als deze is om te smullen. De combinatie van donker pure chocolade met vers fruit en slagroom. De cake wordt heel makkelijk gemaakt door het mengen van bloem, poedersuiker, amandelmeel, eiwitten, boter en chocola. Nu is de kunst om binnen in die cake het vloeibare te krijgen van de pure chocoladestukjes die je er bij doet. Helaas was ik iets te karig met die stukjes chocola toevoegen, waardoor maar weinig vloeibare chocola vrij kwam. Maar het principe werkt. Je vult de vormpjes voor de helft met het beslag, dan de chocoladestukjes er op, dan de rest van het beslag. Simpel dus, maar niet te karig zijn met de stukjes chocola toevoegen:-)

Al met al is dit vooral een heel mooi kookboek. Met weinig inspanning, verse ingrediënten en een goede styling maak je met dit kookboek een prima indruk op je gasten! 


2 opmerkingen:

  1. Lijkt me erg lekker. Alleen zijn onze jongens niet gek op salades. Ik zal ze een weekje bij jou in de kost doen! 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha is goed Danielle! Sla met kaas wordt het dan natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen