zaterdag 23 mei 2015

Ottolenghi: Het Kookboek

Een kookboek waarvan eigenlijk elk recept een topper is. Dat is dit kookboek van Yotam Ottolenghi & Sami Tamimi. De meeste gerechten worden begeleid door prachtige foto's, waarbij het water je in de mond loopt. Ik heb twee kookboeken van Ottolenghi: de basis: Het kookboek, en Plenty. Beide boeken zitten boordevol smakelijke groentegerechten, waar ik dol op ben.
In dit blog beschrijf ik het boek Het kookboek. Ik heb het boek al een paar jaar en ik heb er in die jaren ook al veel uit gekookt. Een aantal toppers zal ik hieronder beschrijven.


Venkelsalade met feta, granaatappelpitten en sumak
Bij elk gerecht lust ik wel een salade. Of eigenlijk is een salade gewoon altijd al super. Koude salades, lauwwarm, of warm. Winters met pompoen en linzen, of zomers met groene groenten zoals tuinbonen en wat vers gerookte vis. Allemaal heerlijk. Deze salade bevat heerlijk frisse venkel, goede kwaliteit feta, knapperig frisse granaatappelpitten en kruidige sumak. Aangemaakt met citroen (citroen wordt in veel recepten van Ottolenghi gebruikt), wat verse kruiden zoals dragon en peterselie. Heerlijk met een knapperig brood en je bent klaar!



Kwartel van de barbeque met mograbiahsalade
Tja, een gerecht met weer een salade. Maar nu als lunch of hoofdgerecht, met kwartel. Kwartel kon ik helaas in deze periode van het jaar niet krijgen, dus heb ik kip gebruikt. Mograbiah is een couscous met grote korrels, gemaakt van semolina van durumtarwe. Helaas kon ik ook deze authentieke couscoussoort niet krijgen, maar heb de parelcouscous gebruikt, wat een prima alternatief is. De kip wordt eerst gemarineerd met heerlijke specerijen zoals kaneel, komijn, kardemom, gember maar ook honing. Lekker een paar uur laten intrekken. De couscous wordt als salade gemaakt met koriander, munt, peterselie, citroen (uiteraard), rode chilipeper en bosui. De kip kun je kort grillen en klaar ben je met een fantastisch gerecht.

Kwarktaart met gekarameliseerde macadamianoten
Eigenlijk zeggen de foto's en de omschrijving genoeg, nietwaar?
Ik werd door een vriend geattendeerd op een wedstrijd voor de beste cheesecake. De datum voor inzending kwam voor mij niet uit, maar toch bleef die cheesecake in mijn gedachten. Welke cheesecake is nou echt lekker. Cheesecake is niet echt mijn favoriet, maar toch was ik benieuwd naar deze cheesecake. Gekarameliseerde macadamianoten; zeg nou zelf, dat kan alleen maar lekker zijn. Ik ging dus aan de slag. Het begon allemaal prima volgens plan. Bodem klaar, beslag maken met roomkaas en vanille en suiker. In de oven bakken, het zag er allemaal heerlijk uit. Noten geroosterd en gekarameliseerd. Geen probleem.
Maar toen moest ik de karamelsaus maken. Suiker en boter verhitten, blijven roeren (? ik dacht dat dat niet mocht) tot het een gladde donkere karamel is. Het ging mis. Althans zo leek het. Ik bleef maar roeren want ja dat stond er specifiek in. Het was nog geen mooie gladde karamel, maar ik voegde toch de room maar toe en bleef flink roeren. En voila, een prachtige heerlijke volle karamelsaus was geboren. De saus ging royaal over de taart en de noten gingen er nog overheen. Echt waar, dit is nou een cheesecake die zelfs ik niet kan weerstaan!

Je begrijpt al dat dit boek een van mijn favoriete kookboeken is. Meestal varieer ik zelf een beetje met de ingrediƫnten om er mijn eigen draai of smaak aan te geven. En altijd pakt het goed uit. Eerder maakte ik ook al de beroemde meringues, met pistache/rozenwater en ook die met kaneel en hazelnoten. De overheerlijke brioche, olijfoliecrackers, parmezaankoekjes, zoete-aardappelgalette, pastinaak-pompoenpuree, en de geroosterde bloemkool met tomaat, dille en kapertjes. Allemaal heerlijk en goede beschrijving van de recepten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten