maandag 23 februari 2015

Patisserie!

Lieve lezers.
Patisserie. Als ik moet kiezen dan ga ik het liefst een avondje lekker bakken uit dit boek. 

Waarom eigenlijk? Met een paar simpele ingrediënten kun je iets heerlijks op tafel toveren. Helaas gaat het ook nog wel eens mis met bakken. Macarons bijvoorbeeld. Helemaal populair en superlekker. Maar dat wil nog wel eens mislukken. Of ze worden dof, of te plat, te zacht of de kleur is niet zoals gepland. En zo gaat dat met veel recepten. Bakken is wegen, meten, checken en heel precies werken. Maar als het dan lukt, dan krijg je zoveel voldoening. 
Een avondje bakken is bij mij ook ontspanning. Het liefst niemand om me heen, muziekje aan, en bakken maar. Taarten, koekjes, broodjes, chocolade, allemaal prima. 
Een paar jaar geleden kwam ik het kookboek 'Patisserie' van Christophe Felder tegen in de boekhandel en ik heb het direct meegenomen. Sindsdien heb ik er al heel veel recepten uit gemaakt. Ik deel dan ook graag een aantal van die overheerlijke baksels met jullie!
Ouderwetse zandkoekjes
Gewone koekjes, maar dan wel met een uitgebreid recept. Deze koekjes mislukken nooit en zijn echt superlekker! Met ingrediënten als amandelpoeder, anijspoeder, oranjebloesemwater en kirsch toch ook weer niet zo'n heel gewoon koekje. Dat geeft ook net dat lekkere smaakje aan dat zo gewone koekje, wat het lijkt. 



Pralinerotsjes
Als ik ergens dol op ben, is het wel chocola. Hoe puurder hoe beter. Deze pralinerotsjes zijn best een hele klus om te maken, maar zijn echt verrukkelijk. Ze lijken op de bekende hazelnootbonbons, die met dat gouden papiertje. Ook heerlijk trouwens. 




Parijse brioche
Eigenlijk zou je elke dag je eigen brood moeten bakken. Zoveel ingrediënten heb je niet nodig, en het werk valt eigenlijk best mee. Toch doe ik het niet zo vaak. Deze Parijse brioches waren overheerlijk, er hoeft helemaal niets op of bij. Gewoon zo eten en genieten, als ze nog warm zijn uit de oven!




Macarons met fruit en vanille
Op onze trouwdag heb ik een keer deze heerlijke schuimtaartjes gemaakt. Heel wat werk, je maakt crème patissière, macaronbeslag en het fruit moet gemarineerd worden. Maar zeg nou zelf; het ziet er heerlijk uit. Best goed gelukt ook, het schuim was mooi van structuur en kleur en het is echt een feestelijk taartje. 




Taart Opéra
Goed. Nu komen we bij het echte werk. De chocolade/koffietaart. Om het even te noemen wat het is. Deze taart heb ik nu al 3 keer gemaakt en het is elke keer weer een succes. De taart is erg machtig, dus een klein stukje bij de koffie is voldoende. Ik kan het niet laten om hieronder nog wat foto's te plaatsen van de onderdelen die je ervoor moet maken, zoals de ganache en het glazuur en een doorsnede van de taart.


chocoladeglazuur
chocoladeganache
doorsnede taart













Eigenlijk is elk recept best veel werk. Ook de tijdsindicatie geeft nogal eens verwarring. Staat er bij de taart dat je bijvoorbeeld een bereidingstijd van 1 uur nodig hebt, moet je daar nog bij rekenen dat je de luchtige botercrème
 uit het recept van bladzijde 276 ook nog moet maken. Hoe dan ook, al het werk is het het waard! Dit boek is echt een prachtboek voor iemand die van bakken houdt. Niet met pakjes, zakjes of kant en klaar mixen. Maar alles vanaf het begin zelf maken.
Dit boek geeft overigens ook prima recepten voor soesjes, bladerdeeg, zanddeeg, kruidcakejes, tartelettes! Succes, bakken maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten